„Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci”

Bożna Wydrowska

WydrowskaBozena_PDP_MGR-obr_2020_s_1_01

Absolwentka Wydziału Sztuki Mediów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jej głównym zainteresowaniem jest pojęcie tożsamości jako przedmiotu złożonego procesu kształtowania. Swoją praktykę opiera o eksperymentalne i alternatywne praktyki choreograficzne ruchu i głosu. Bożna jest również jedną z pierwszych osób, które zapoczątkowały kulturę Ballroom oraz rozpowszechniły taniec Vogue w Polsce. Jest ona także twórczynią Balu u Bożeny - pierwszego cyklicznego wydarzenia promującego tę kulturę w Warszawie. Performowała m.in w takich galeriach sztuki jak: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Galeria Labirynt w Lublinie, Gdańska Galeria Miejska, Calvert 22 Foundation w Londynie a także w przestrzeniach teatru, m.in w Komunie Warszawa, Teatrze Studio, Teatrze Ochoty w Warszawie oraz w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

Bożna Wydrowska

artystka wizualna, performerka oraz choreografka

Rozmowa z Bożną Wydrowską

Czym jest dla Ciebie choreografia?

Jakie tematy Cię interesują?

 

Choreografia jest dla mnie istotnym medium ponieważ dzięki niej mogę wydobywać, interpretować oraz reinterpretować wszystko to co zostało zapisane w ciele. Na większość pytań postaram się odpowiedzieć poprzez projekt, nad którym obecnie pracuję.

 

Solowy projekt pt. „I am going to use this body to become you” jest efektem research’u choreograficznego na poziomie dialogu słownego i ruchowego. Moje działanie opiera się na obecności odbiorców oraz uwzględnieniu ich w każdej mojej czynności – o czym ich też bezpośrednio ich informuję. Językiem, którego używam jest angielski ponieważ dzięki niemu mogę zwrócić się bezpośrednio do jednej lub wielu osób – bez względu na pochodzenie, płeć czy wiek. Chcę aby mój komunikat był inkluzywny, jest on prosty i szczery – pozwalam sobie również na jego modyfikację w zależności od okoliczności lub od tego co czuję w danym momencie. Wybór kostiumu jest podyktowany pragnieniem odwzorowania androgenicznej postaci. Inspiracją dla mnie jest świat społeczności ballroom’owej gdzie funkcjonują różne kanony i wzorce męskości i kobiecości. Praca odnosi się również to problemu „innego”, który nieustannie jest obecny w naszej kulturze. Zależy mi również, aby zwrócić uwagę na to, że jako jednostki jesteśmy zestawieniem innych jednostek a w zależności od tego z kim obcujemy – nasza tożsamość może się nieustannie zmieniać. Uważam, że tym, co łączy nas z innymi jest właśnie wspólne doświadczenie nowych tożsamości, które się tworzą od nowa. Poprzez choreografię, słowo i ruch chciałabym zwrócić uwagę na ciało, które kształtowane społecznie – wywiera ogromny wpływ na sferę społeczną. Celem mojego działania jest rekonstrukcja nawyków odczuwania i próba budowania większych pokładów empatii u siebie oraz innych. Uważam, że taka wrażliwość może pomóc nam akceptować siebie nawzajem a także jest też bardzo kluczowa w kontekście wydarzeń na tle polityczno-społecznym.

„I am going to use this body to become you” – fot. Marta Kaczmarek

„I am going to use this body to become you” – fot. Marta Kaczmarek

„I am going to use this body to become you” – fot. Marta Kaczmarek

Antyfaszystowski street party „Za Wolność Waszą i Naszą” – fot. Piotr Kład

Antyfaszystowski street party „Za Wolność Waszą i Naszą” – fot. Piotr Kład

Antyfaszystowski street party „Za Wolność Waszą i Naszą” – fot. Piotr Kład

“Bal u Bożeny” – Karolina Zajączkowska

“Bal u Bożeny” – Karolina Zajączkowska

“Bal u Bożeny” – Karolina Zajączkowska